Nuffnang

Saturday, June 25, 2016

Pesan mak..

Pesan mak.. jgn keje kuat sgt.. kwn2 pun ckp jgn kje kuat sgt.. rehatlah jgk.. tp.. kuat ke aku keje yg sampai rebah 3hari demam teruk.. huhu ade hikmah.. mungkin 22jun is not my best day in this 2 years..
Hrp cepatlah sihat. Sikit je lg nk ok ni.. 60%.. Betul ke dmm aku sbb kuat sgt kje? Emm.. nk buat cmne. Dah mmg aku suke keje. Hehehe
Semoga hari esok lebih baik dr hari ini. InsyaAllah..

Gambar hny hiasan..sbb mak sy cantik mcm bunga..

bertakhta

Kdg2 syg.. kdg2 mrh.. kdg2 rs jtuh ht.. kdg2 rs mcm kwn je..

Itulah hati.. Hati manusia. Sentiasa bersifat berbolah balik. Dan hanya Allah jualah yang memegang hati kita ni. Dia yg memberi rasa..

Kita ni kdg2 jd lupa dgn cinta yg Dia bg.. sedangkan itulah ujian hati kita ni. Dia nk tgk seteguh mana cinta kita pada ilahi.. adakah cinta manusia yg bertakhta di hati? Kita manusia.. selalu terleka dan terlupa..

Sunday, June 19, 2016

Tangisan dlm ketawa, Sedu sedan menjadi syair cinta

Tangisan xmungkin blh mngubah takdir.. tapi boleh tenangkan hati yg sakit n sedih. Kdg2 kita trpaksa berlagak kuat sbb kite tau xsemua org fhm. Xnk org mnyampah. Xnak org nmpk diri kite yg rapuh.

Bolehke dgn luahkan ape yg terpendam buat hati kita lega? Mana tau lg teruk keadaan jadinya.. Bkn senang nk harungi hidup.. Tapi di saat kita rs diri ni malang, sedih, sakit. Dia tnjk kat kita org yg lbh malang sedih n sakit. Org yg takdir dan dugaan hdup dia lg dasyat. Dan xboleh diubah.

Bertabahlah. Allah itu maha pengasih. Dia uji hambaNya yg mampu. Mungkin khilaf dari diri kita.. jadikan pengajaran.. dan terus hidup dgn pandang ke depan.

Sayanglah sekadarnya, hiduplah seperti esk dah tiada, kerana yang abadi tu tetap akhirnya..

Saturday, February 20, 2016

Hikayat Si Pematah Hati

Hr ni aku bkn nk mendiskriminasi tp lbh kpd pndpt sndri.. Pengalaman sndri.. pengalaman org lain.. manusia sentiasa berubah.. jgn kata tak, sbb kita berubah tanpa kita sedari.
Hari ni kite syg, esok kita benci. Hari ni kawan, esok lawan. Kdg2 kite keliru dgn hati sndri. Bila ada yg depan mata, lupa kat yg jauh sana. Bila terlajak rasa, mula nk patah balik kat yg lama. Yg ada ni bg alasan dah xde rasa. Senang je nk patahkan hati manusia.
Takde sape yg bersalah klu melibatkan hati. Bkn senang nk syg org yg kite benci, bukan senang nk benci org yg kita syg. Hati ni Dia yg pegang. Dia yg menggerakkan hati kita ni. Kdg2 rs yg hadir dlm ht kita ni wujud sbg ujian. Dia uji kita sbb kita mampu. Dia uji kita sbb Dia rindu.. rindu nk dgr rintihan kita.. rindu nk dgr tangisan kita kpd Dia. Kita meraung dekat org lain, org lain xblh buat ape. Jgn2 kita plak yg kena mrh.. jgn2 dorg pun menyampah.  Tp.. kita menangis meraung kpd Dia, Dia dgr.. kita rs lega dpt luahkan apa yg terpendah di dalam hati. Mmg sakit bila hati dilukai.. lebih sakit lg bila kita xde teman nk dikongsi.. jadi rahsia hati sndri.. kita jd lupa pd teman kita yg hakiki.. Allah.. Dia pendengar yg setia.. Yg fhm setiap duka kita..
Xkira lelaki atau perempuan, sesiapa je blh hilang rs. Hari ini syg, esok hilang. Kdg2 org lain akan mrh n rs xlogik klu hilang rs tnp sbb. Org mst akan kata kita ada org lain sbb tu kita hilang rs n berpaling pd org lain. Tp hakikatnya xsemua mcm tu.. kite hilang rs sbb kdg2 kita dah xtahan dgn sikap dia.. kite hilang rs sbb dah selalu kita kena tipu.. kite hilang rs sbb kite selalu diabaikan.. kite hilang rs sbb mcm2 lg.. abes kite xde slh ke smp kite nk kata dorg cmtu? Bkn kite xde slh.. tp hati ni ssh nk dikawal. Bkn ade suis kite boleh petik on nk suka someone n off xsuke. Mgkin slh kite dorg boleh tahan n xhilang rs.. abes nk buat mcm mn klu salah dorg kite xblh tahan n hilang rs? Hati org xsm. Bkn xberlaku adil.. tp hati tak boleh dipaksa..
Jadilah org yg tabah.. tabah terima ujian.. patah hati mmg sakit.. tp xbermakna xblh baik.. kena tabah terima rejection.. kena tabah nk reject org.. sebenarnya dua2 rs sakit.. sakit kena reject n sakit nk reject.. kite ttp akan dihuni rs bersalah sbb patahkan ht org. Tp.. relakah kite patahkan ht sndri utk org lain? Atau kita rela patahkan ht org utk mncari kebahagiaan sndri? Kite decide.. berani buat.. berani tanggung..
Ada hikmah disebalik setiap yg berlaku..
Enjoy!

Friday, November 20, 2015

3 layer coffee

Bkn nk citer betapa sedapnya 3 layer coffee, tp betapa hebatnya pengalaman..

This is Kemar.. selalu sgt tagline ni meniti bibir2 ckg2 cni.. terbakar rasa smgt bila dgr tagline ni mula2 dlu.. Tp sikit2 smgt yg terbakar tu mcm tggl abu je dgn segala mcm bnd yang berlaku kat skolah..

Ape bnd yg berlaku?

Byk.. xdinafikan setiap sekolah ada cerita pahit yg tersendiri.. Setiap guru baharu yg posting ibarat mcm susu, putih, bersih.. Sikit2 ilmu n pengalaman ditimba.. Makin lama dah berani otai sket, susu pun dh nk jd kopi.. Tp xpe.. belajar.. sampai la bila kita melalui segala pengalaman tragis dan kesusahan2 yg kita rs mcm xmampu dah nk hadap.. ibarat hitam pekatnya gula melaka.. Kena ingat.. Allah menguji hambanya sesuai dgn kemampuan.. Segala pengalaman kita ibarat 3 layer coffee.. bila dikacau, dicampur menghasilkan rs kopi yg sgt sdp..

Pengalaman2 ni lah yang kita nk bwk keluar dr SK RPS Kemar.. Ssh senangnya hdup di pedalaman.. Ssh senangnya jd guru pedalaman.. Ssh senangnya bekerja di pedalaman..

1 April 2014, Kemar 14.. 14 guru baharu, 14 tenaga baharu..

20 November 2015, 2 bakal pergi ke sekolah yg baharu..

Semoga terus berjaya..

Make your absence felt..